Tannfylling

Fyllingsmateriale har utviklet seg svært mye og er et alternativ til amalgamfylling. Tannfarget fyllingsmateriale som tilfredsstiller høye krav til estetikk og funksjon erstatter den delen av tannvevet som er skadet.

Grunner til hvite tannfyllinger:

• Hull i tennene (karies)
  • Sprekk eller frakturer
  • Mistet fylling
  • Karies under gamle fyllinger
  • Bytte ut misfarget fylling eller amalgamfyllinger
  • Tette mellomrom på fortennene

Fyllingsstørrelse vil variere avhengige av hvor stor del av tannen eller flatene som er skadet eller mangler. I noen tilfeller er tannen så skadet at det lar seg ikke å bygges opp. Da vil en krone være et godt alternativ. Før en tannfarget fylling legges må skadet tannvev fjernes slik at fyllingen kan festes mot friskt tannvev. Hvite plastfyllinger (komposittfyllinger), er det mest brukte materialet som ser helt naturlig ut, og det kan limes til den gjenværende del av tannen lagvis. Komposittfylling er et mykt materiale og kan formes når det legges inn i tannen, deretter brukes blått lys (UV-lys) for å herde materialet. Komposittfylling finnes i ulike hvite nyanser. Dette gjør at vi kan tilpasse fargen på fyllingen til din naturlige tannfarge.

Smertefri tannbehandling

Nittedal Tannlegesenter har fokus på smertefri tannbehandling. Du vil alltid få tilbud om bedøvelse før behandling. Vi etterstreber å gjenskape anatomisk tannstruktur. Vi polerer overflatene glatte slik at den er behagelig i munnen og holdes i god funksjon som en uskadet tann.

Har du tannlegeskrekk, sprøyteskrekk eller du er allergisk mot bedøvelse? Ta kontakt med oss for veiledning og råd om lystgass og narkose behandling.

Hvorfor får man hull i tennene?

Hull i tennene (karies) kan medføre smerter, og oppstår grunnet bakteriedannelse på tannen. Utilstrekkelig hygiene og munntørrhet er faktorer som påvirker dannelse av bakterier på tannen. Hullene kan oppdages og behandles hos tannlegen. Små hull oppdages først ved røntgenbilde og er ikke alltid like smertefullt.

Hva skjer ved ubehandlet hull?

Symptomfrie begynnende hull kan oppdages hos tannlegen ved årlig kontroll. Det er viktig å forebygge begynnende hull og store hull. Når karies passerer ytterste laget på tannen (emalje), må karies lesjonen også behandles. Dersom karies forblir ubehandlet vil det utvikle seg og gå ned til tannbeinet (dentin), og videre til nerven på tannen (pulpa). I dette tilfelle må tannen rotfylles.

Hvordan kan man forebygge hull?

For å få god tannhelse anbefaler vi god tannhygiene, sunt kosthold og årlig kontroll hos tannlege. Nittedal Tannlegesenter har dyktige og erfarne tannleger som vil ved en årlig kontroll instruere deg om bruken av tanntråd og fluor skyllevæske som fjerner tannstein og plakk. Det beste forebyggende tiltaket er at du pusser tennene to ganger daglig i to minutter. Da er det viktig å være nøye med å rengjøre tannoverflaten på hver tann.

Hva er symptomer på hull i tennene?

Små eller begynnende hull er som oftest symptomfrie og trenger ikke behandling hos tannlegen. Behandlingskrevende hull (karies) i tennene kan gi symptomer som ising ved inntak av varm eller kald mat og drikke, dårlig ånde, betennelse i tannkjøttet eller mørke flekker på tannen. Opplever du symptomer på karies i tannen, anbefaler vi deg å oppsøke oss for en full undersøkelse.

Hvor lenge varer en fylling?

Det er flere faktorer som påvirker prognosen på en hvit komposittfylling:

• Munnhygiene
  • Fyllingens plassering og størrelse
  • Behandlerens kompetanse til å legge god fylling
  • Munntørrhet eller gnissing av tenner om natten
  • Tannkjøttsykdom
  • Sykdommer i tannens overflate
  • Dårlig oppfølging hos tannlegen

Komplikasjoner

Nittedal Tannlegesenter har deg som pasient i fokus. Våre dyktige tannleger sørger for å utføre en faglig forsvarlig behandling med god prognose. Som alle typer av tannbehandlinger, har også komposittfyllinger vanlige komplikasjoner. Plagene oppstår som oftest spesielt ved store og dype fyllinger, noe som vanligvis forsvinner etter en stund. Vanlige plager som kan oppstå etter behandling av karies er at tannen føles øm ved tygging og ising ved kulde eller varme. I noen sjeldne tilfeller må tannen rotfylles hvis symptomene ikke forsvinner.

Har du rett til refusjon fra Helfo?

Legemidler er den vanligste årsaken til munntørrhet (hyposalivasjon). Dette kan føre til risiko for økt karies aktivitet. Nittedal Tannlegesenter har deg som pasient i fokus, og har erfarne behandlere som er godt kjent med regelverket om trygderefusjon.

Mistenker du mange hull i tennene (karies) på grunn av munntørrhet, kan du få rett til stønad for behandling av karies fra Helfo. Du betaler kun egenandel ved behandling og det er tannlegen som har ansvaret for å sende søknad til Folketrygden.

Eksempler på andre takster som gir støtte til Helfo refusjon:

• tannslitasje (erosjon og attrisjon)
  • tannutviklingsforstyrrelse (medfødt sykdom i tann-emalje)
  • gnissing
  • sjelden medisinsk tilstand.

Nittedal Tannlegesenter vil hjelpe deg med dine rettigheter.
Ta kontakt med oss for timebestilling: 67 07 77 77