Tannkjøttbetennelse og tannkjøttsykdommer

Nittedal Tannlegesenter har spesialkompetanse på behandling av periodontitt. Vår tannkjøttspesialist «Periodontist» (spesialist innen periodonti og tannkjøttsykdom), samarbeider med både tannleger og tannpleier på klinikken for å yte best mulig tannkjøttbehandling for deg som pasient.

Mistenker du betennelse i tannkjøttet? Har du et tannkjøtt som blør? Da bør du kontakte en tannlege så snart som mulig. Det er viktig å sørge for å få tannkjøttbehandling i en tidlig fase for å unngå at tennene løsner eller betennelsen i tannkjøttet forverres. Våre behandlere vil hjelpe deg med å finne årsaken til blødning og betennelse i tannkjøttet. I tillegg vil vi sørge for å påvise og dokumentere tannkjøttsykdommen (periodontitt), slik at du får rett til refusjon fra Helfo for dine tannlegeutgifter.

Ved mistanke om tannkjøttsykdom, bestill gjerne time hos våre dyktige behandlere på 67 07 77 77.

Hva er tannkjøttsykdom (gingivitt og periodontitt / pyrea)?

Tannkjøttsykdommer, eller periodontale-sykdommer rammer tannkjøttet og fibrene rundt tannroten som er festet til kjevebeinet. Tannkjøttsykdom oppstår når fibrene blir betent og fører til at kjevebeinet reduseres. Sykdommen starter med det såkalte gingivitt (betennelse i tannkjøttet) og defineres som en betennelse i tannkjøttet som oppstår når bakteriebelegg på tennene brer seg nedover tannhalsen under tannkjøttet (gingiva). Tannkjøttet er da rødt, hovnet og blør lett ved berøring. Gingivitt er en reversibel tilstand, kan kureres, og grundig rengjøring kan gjøre tannkjøttet friskt igjen. Dersom denne betennelsen ikke behandles kan gingivitt utvikles til en  irreversibel, kronisk tilstand som heter periodontitt (betennelse i tannens festeapparat), hvor bakteriebelegg rammer fibrene rundt tannroten som holder tannen til kjevebeinet. Periodontitt oppstår grunnet spesielle bakterier som vanligvis finnes i munnflora, men hos enkelte av oss vil dette utvikles til bakteriell infeksjon. Sykdommen rammer mange voksne og er en av de vanligste årsakene til tap av tenner.

De vanligste symptomer på kronisk tannkjøttsykdom «periodontitt»:

• Vedvarende dårlig ånde eller dårlig smak i munnen
  • Følelse av løse tenner eller vandrende tenner
  • Mellomromdannelse mellom tennene

• Blødning og ømhet i tannkjøttet
  • Puss eller betennelses-væske som siver ut av tenner
  • Tannkjøttretraksjon

Vær oppmerksom på disse symptomene, ta gjerne kontakt med oss for videre utredning.

Bestill time i dag på 67 07 77 77.

Tannkjøttsykdom oppstår som følge av:

• Mangelfull munnhygiene
  • Vedvarende bakterier i tannkjøttslommen.
  • Mye plakk og tannstein (bakteriebelegg)
  • Manglende rutinemessig tannrengjøring hos tannlegen

• Nedsatt immunforsvar og stress
  • Genetikk og røyking
  • Medisinbruk som påvirker metabolisme av tannkjøttet (for eksempel medisiner mot epilepsi, blodtrykksmedisiner, blodfortynnende og kolesterolsenkende medisiner)

Hvordan forebygges tannkjøttsykdom?

God munnhygiene er den viktigste forebyggende faktoren for behandling av tannkjøttsykdom. Behandlingen krever systematisk og profesjonell fjerning av betent vev og tannstein hos tannlege eller tannpleier, i tillegg til egen munnhygiene. Noen ganger er lommen med belegg i tannkjøttet så dypt, at en operasjon av tannkjøttet må til. Vår periodontist utfører et kirurgisk inngrep for å behandle dype betennelser. Våre behandlere har lang erfaring og god faglig kompetanse på dette. Målet med behandling av periodontitt er å redusere eller stabilisere festetap og betennelse rundt tannroten.

Vi anbefaler:

• Puss tennene hver morgen og kveld. Bruk tannbørsten skånsomt mot tannkjøttet, slik at tannkjøttet ikke trekker seg tilbake. Bytt tannbørsten hver 3. måned
  • Rengjør mellom tennene minst en gang per dag med tanntråd eller interdental børster
  • Ha rutinemessig tannrengjøring hos tannlege eller tannpleier
  • Røyking fremskynder utvikling av periodontitt, derfor er det  viktig å slutte å røyke

Hvordan behandles tannkjøttsykdom?

Før behandlingen starter, vil tannlegen undersøke tannkjøttet grundig, ta røntgenbilder og veilede. Tannlegen vil i tillegg legge opp en behandlingsplan og oppfølgingsplan. Du får god instruksjon av egen munnhygiene, noe som forhindrer at ytterligere infeksjoner oppstår. Tannlegen, eller tannpleier vil påvise periodontitt/pyrea ved å måle avstanden mellom tannkjøttskanten og kjevebeinet. Tapt festetap kan behandles og holdes i sjakk.

Periodontitt behandling foregår ved at behandler renser grundig lommen rundt tannfestet med maskinelle og manuelle instrumenter. Ved aggressiv tannkjøttsbetennelse vil dessverre noen tenner gå tapt, og må trekkes. Dersom betennelsen ikke kan kontrolleres, må det utføres et kirurgisk inngrep av tannkjøttet for å stanse infeksjonsspredning. Dette vil utføres enten av tannlegen eller vår periodontist (spesialist i tannkjøttsykdom).

Ved tap av tenner som påvirker tyggefunksjon og estetikk, kan dette erstatters med implantatbehandling eller en tannbro. Noen ganger vil kjevebeinet være redusert og tåler ikke innsetting av et implantat, da vil vår oralkirurg eller periodontist gjennomføre kirurgisk ben-oppbygging av kjevebeinet. Ved andre tilfeller kan det fremstilles enten en del- eller hel- tannprotese.

Har du rett til økonomisk støtte fra Helfo til tannkjøttbehandling?

Etter folketrygdloven § 5-6, kan det gis stønad til systematisk behandling av periodontitt / pyrea. Det kan også gi stønad til erstatning av tapte tenner som følge av periodontitt. Våre tannpleiere, tannleger og tannkjøttspesialist (periodontist) på Nittedal Tannlegesenter har direkteavtale med Helfo. Vi er alltid oppdatert på regelverket, og sikrer at du får den økonomiske støtten du har krav på fra Nav. Du betaler kun din egenandel til oss. I tilfeller der det blir påvist periodontitt, vil du før vi starter behandlingen få informasjon om dine rettigheter.

Ta kontakt med oss for mer informasjon og veiledning om tannkjøttsykdom «periodontitt»

«Husk at din egen tannhygiene er den viktigste forbyggende behandlingen.»