Rotfylling

Tenner består av et ytterste lag «emalje», tannbein «dentin», nerver og blodkar (pulpa) som ligger under dentin i et hulrom inne i tennene. Når nerven er skadet er rotfylling den eneste måten å redde tannen på og hindrer at infeksjoner oppstår eller utvikler seg.

Hva er rotfylling?

Rotfylling er å fjerne nerven (pulpa) inne i tannen. Dette gjøres på tenner hvor nerven er skadet, betent eller død. Rotfylling foregår ved at tannlegen, etter å ha satt bedøvelse, renser ut pulpa og erstatter hulrommet med plastisk, bakteriedrepende materiale. Etter at tannen er rotfylt må tannen bygges opp, enten med hvit plastkompositt fylling eller en porselenskrone. Behandlingen utføres som regel over to seanser, men i enkelte tilfeller kan behandlingen utføres i en seanse, avhengig av diagnosen.

Hvorfor trenger tenner rotfylling?

Hovedårsaken til at en tann trenger rotfylling er hull (karies) som har ført til at bakterier har gått inn i nerven (pulpa) og ført til betennelse.
Det er flere andre årsaker til at nerven inne i tannen dør og forårsaker infeksjon:

• Dype hull eller fyllinger
  • Sprekker / frakturer
  • Skade på tannen (traume)
  • Tanngnissing
  • Slitasje i form av erosjon (attrisjon)
  • Smerter (tannverk) eller følsomme tenner
  • Langvarig sensibilitet til kulde og varme
  • Ømhet ved berøring eller tygging
  • Hevelse (abscess) eller hovne lymfekjertler

Noen ganger vil betennelsen være symptomfri, men tannen må uansett rotfylles for å unngå komplikasjoner.

Hva skjer om en betent tann ikke rotfylles?

En ubehandlet, betent eller død nerve (pulpa) kan føre til at bakteriene sprer seg gjennom rotkanalen til rotspissen, og videre forårsaker betennelse i beinet rundt rotspissen. Tannen blir øm og kan gi deg tannverk. Her vil en tannbyll med hevelse (abscess) eller fistelåpning («kvise på tannkjøttet») dannes.

Tannlegen vil fjerne nerven og bakterier i kanalene og legge et bakteriedrepende innlegg. I noen tilfeller kan kirurgisk fjerning av rotspiss betennelser, kalt rotspissamputasjon, bli nødvendig. Nittedal Tannlegesenter har en dyktig oralkirurg som vil hjelpe deg med dette.

I tilfeller der du går lenge med en infisert tann / ubehandlet tannbyll, vil infeksjonen spre seg og føre til store skader på omliggende vev hvor tannen er festet til. I dette tilfellet anses tannen som tapt og må dessverre trekkes. Vi vil erstatte tapte tenner med kunstige tenner.

Vi står for smertefri tannbehandling

Rotfyllingsprosessen er i de fleste tilfeller ikke smertefullt – tannlegen setter godt med bedøvelse. I noen tilfeller kan betennelsen i nerven (pulpa) være symptomfri og oppdages kun ved rutinemessig røntgenbilde hos tannlegen.

Nittedal Tannlegesenter har erfarne tannleger som sørger for en skånsom og smertefri rotfylling. Før du får en rotfylling vil tannlegen undersøke tennene dine grundig og lage en behandlingsplan. I tillegg vil tannlegen studere behovet for ulike typer av bedøvelse og evt. pre-medikasjoner i tilfeller med tannlegeskrekk. I tillegg til behandling med beroligende medikamenter, tilbyr Nittedal Tannlegesenter Lystgass og narkose behandling.

Kan man rotfylle en rotfylt tann?

Enkelte tenner som allerede er rotfylte, kan av ulike grunner ha behov for revidering. Dette innebærer at den gamle, infiserte rotfyllingsmassen (guttaperka) fjernes og erstattes med ny bakterietett rotfyllingsmasse. Å revidere en rotfylling er en tidskrevende, komplisert og kostbar behandling. Prognosen av revidert rotfylling vil normalt være lavere enn førstegangs rotfylling.

Viktig informasjon om rotfylling

• Nittedal Tannlegesenter står for moderne behandlingsteknikker. Vi bruker maskinelle og roterende instrumenter for utrensing av infisert pulpa på en effektiv måte.
  • Etter utrensing av død eller inflammert pulpa, vil tannen og tannkjøttet føles øm og reagerer på kulde og varme inntil en uke etter behandling.
  • Etter at rotfyllingen er gjennomført må tannen bygges opp enten med plastfyllingsmateriale eller en tannkrone. Tannlegen vil gi deg råd om den beste løsningen som passer den rotfylte tannen.
  • For å unngå rotfylling, anbefaler vi deg årlig kontroll hos tannlegen. Om det oppdages hull i tennene dine, kan de behandles før de blir store og utvikler seg til nerven.
  • Husk at våre tannleger har lang erfaring med tilstander som kan gi rett til stønad for tannbehandling fra Helfo.

Vi tilbyr gratis konsultasjon for rotfylling. Bestill time her