Rotspissamputasjon

Alle tenner har et hulrom bestående av nerver og blodkar (pulpa). Dersom pulpa blir infisert av bakterier for eksempel fra et dypt hull, blir den aldri frisk igjen og blodforsyningen til tannen skades. Da må tannen rotfylles. Noen ganger er ikke rotfylling tilstrekkelig. Da er det behov for et kirurgisk inngrep via rotspissen for å kunne behandle infeksjonen som har spredt seg langs rotspissen.

«Vi står for smertefri behandling under alle kirurgisk inngrep»

Rotspissamputasjon er en kirurgisk behandling hvor ca. 3-4 mm. av rotspissen (med all betennelsesvev rundt rotspissen) fjernes og rotkanalen fylles med fyllingsmateriale. For å få tilgang til rotspissen vil oralkirurgen utføre et lite snitt i tannkjøttet og brette det til side, eventuelt vil kjevebein borres vekk. Når infeksjonen er behandlet vil det dannes nytt kjevebein rundt rotspissen.

Operasjonen utføres under god lokal bedøvelse og er smertefritt. Etter et slikt inngrep, og når bedøvelsen går ut kan det være noe smerte og eventuelt hevelse. Operasjonsområdet trenger rundt 1- 2 uker for å tilhele. Det er viktig med kontroll og vedlikehold de første 6-12 måneder for å sikre et vellykket resultat.

Tannlegen vil anbefale å unngå fysisk aktivitet og trening i perioden amputasjonen heles. Etter hvert kirurgisk inngrep vil det være risiko for komplikasjoner. Eksempel på slike komplikasjoner er utvikling av nye infeksjoner i operasjonsområdet. Da bør du ta kontakt med oss i det tilfellet slike komplikasjoner oppstår.

Kontakt oss for spørsmål om rotspissamputasjon

Dominykas Dvylys

Maxillofacial Kirurg